حیات کنونی ظرف پویایی، تلاش و حرکت به سوی فردا و فرداها است، و چنین پویایی و حرکتی، بدون عنصر انتظار ممکن نیست .
پدیده انتظار، انسان را به حرکت در جهت مناسب با آن بر می انگیزد و از هر حرکت و گرایش به جهتهای نامتناسب یا ناسازگار و متضاد با انتظار باز می دارد .
انتظار آرمانها و هدفهای برتر، اندیشه و عمل آدمی را در راستای تحقق آن آرمانها و هدفها قرار می دهد و انسان را وا می دارد تا راهها و شیوه هایی را برگزیند تا به خواسته ها و هدفهایش نزدیک شود و موانع راه را کنار زند . از اینجاست که انسان به آماده سازی خود و محیط خود می پردازد و زمینه آرمانها و هدفهای خویش را فراهم می آورد .
یکی از اموری که همواره همراه انتظار فرج از آن یاد شده صبر است .
امام رضا علیه السلام فرمود: ما احسن الصبر و انتظار الفرج; چه نیکوست شکیبایی و انتظار فرج .
آری انتظار بدون عنصر شکیبایی و صبر در برابر مشکلات، پوسته ای بدون مغز و قالبی بی محتوا است .
کسی که منتظر تحقق یافتن هدف آرمانی خویش است، باید تا شکل گرفتن آرمان، پایداری و شکیبایی کند و تاب و توان از دست ندهد، و هر ناملایمی را در آن راه با بردباری بپذیرد .
نکته بسیار جالبی که از روایات مربوط به انتظار ظهور حضرت مهدی علیه السلام به دست می آید، اینکه انتظار فرج تنها طریقی برای رسیدن به هدف نیست; بلکه خود نیز موضوعیت دارد . بدان معنا که اگر کسی در انتظار راستین به سر برد، تفاوتی ندارد که به مورد انتظار خویش دست یابد یا دست نیابد .
بد نیست در اینجا به پاره ای از این روایات اشاره ای داشته باشیم:
1 . شخصی از امام صادق علیه السلام پرسید: درباره کسی که دارای ولایت پیشوایان است و انتظار ظهور حکومت حق را می کشد و در این حال از دنیا می رود، چه می فرمایید؟
امام علیه السلام در پاسخ فرمودند: هو بمنزلة من کان مع القائم فی فسطاطه - ثم سکت هنیئة - ثم قال: هو کمن کان مع رسول الله; او همانند کسی است که با حضرت قائم علیه السلام در خیمه او باشد - سپس کمی سکوت کرد - و فرمود: او مانند کسی است که با پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله بوده است . این مضمون در روایات فراوانی با تعبیرات مختلف نقل شده است .
2 . حضرت امام صادق علیه السلام می فرماید: او همانند شمشیر زنی در راه خداست ; منزلة الضارب بسیفه فی سبیل الله .
3 . همچنین آن حضرت فرمودند: او همانند کسی است که در خدمت او [قائم علیه السلام] با شمشیر بر سر دشمنان بکوبد ; کمن قارع معه بسیفه .
4 . و نیز در مورد چنین انسانی فرمودند:همانند کسی است که در لشکرگاه او (امام زمان علیه السلام) باشد; بلکه به منزله کسی است که زیر پرچم قائم بوده باشد . ; بمنزلة من کان قاعدا فی عسکره لا بل بمنزلة من قعد تحت لواء القائم .
5 . و در روایتی از امام حسین علیه السلام نقل شده که چنین فردی همانند کسی است که پیش روی پیامبر صلی الله علیه و آله با شمشیر جهاد کند، بمنزلة المجاهد بالسیف بین یدی رسول الله صلی الله علیه و آله .
6 . و در روایتی دیگر از حضرت صادق علیه السلام همانند کسی دانسته شده که همراه با پیامبر صلی الله علیه و آله جنگ کرده و به شهادت رسیده است . بمنزلة من استشهد مع رسول الله .
منبع:http://www.hawzah.net
برچسب : جایگاهی, نویسنده : mmahdaveiat-kaua بازدید : 128