چرا حضرت مهدی (عج) ، نسبت به انبیاء ، به جز نبیّ خاتم برتری دارد ؟

تعرفه تبلیغات در سایت
عنوان عکس
عنوان عکس
عنوان عکس
عنوان عکس
عنوان عکس

جستجوگر

امکانات وب

برچسب ها

امام معصوم (ع) بر همه پیامبران ، غیر از حضرت محمد (ص) قابل اثبات است که در این جا به برخی از این دلایل اشاره خواهیم نمود ؛

1. منصب امامت بر منصب نبوت برتری دارد ؛ قرآن کریم در آیه 124 از سوره مبارکه بقرة در شأن حضرت ابراهیم (ع) می فرماید : « وَ إِذِ ابْتَلى‏ إِبْراهیمَ رَبُّهُ بِکَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّی جاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِماماً قالَ وَ مِنْ ذُرِّیَّتی‏ قالَ لا یَنالُ عَهْدِی الظَّالِمینَ » .
علامه طباطبایی در تفسیر این آیه می فرماید : حضرت ابراهیم (ع) در اواخر عمر شریفش بعد از پیروزی در امتحان های مختلف و سنگین به مقام امامت رسید، در حالی که قبل از این، جایگاه رسالت را در اختیار داشت . {1}

2. امام (ع) هدایت کننده ای است که از سوی خداوند تعیین شده و با امری ملکوتی که در اختیار دارد هدایت می کند و امامت از نظر باطن یک نحوه ولایتی است که امام (ع) در اعمال و شکل اعمال مردم دارد و به گونه ای عمل می کند که مردم از او پیروی کنند ؛ در حالی که انبیاء و رسولان گرچه دارای کتاب و شریعت باشند اما مبشران و منذرانی هستند که امامت بر عهده ندارند مگر آنکه خداوند پس از مقام نبوت ، برخی را به مقام امامت منصوب کند و با این استدلال که طبق آیه 124 از سوره مبارکه بقرة که خداوند می فرماید : « وَ إِذِ ابْتَلى‏ إِبْراهیمَ رَبُّهُ بِکَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّی جاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِماماً قالَ وَ مِنْ ذُرِّیَّتی‏ قالَ لا یَنالُ عَهْدِی الظَّالِمینَ» ، رسیدن به مقام امامت ، بسی دشوارتر از رسیدن به مقام نبوت است و طبق آیه فوق ، زمانی که حضرت ابراهیم ، در مورد امامت فرزند خود از خداوند سؤال می فرماید ، خداوند می فرماید : پیمان من به ستم کاران نمی رسد ؛ در واقع ، نصب امیرالمؤمنین ، حضرت علی و دیگر ائمه (ع) به مقام امامت ، از سوی خداوند صورت گرفته است .
نکته دیگر آن است که ائمه (ع) ، با وجود قرآن کریم به عنوان جامع ترین کتاب آسمانی که بر افضل انبیاء نارل شده است و طبق آیه 19 از سوره مبارکه آل عمران که خداوند می فرماید : « إِنَّ الدِّینَ عِندَ اللَّهِ الاسلَامُ » ، دین ، نزد خداوند اسلام است و طبق آیه 85 از سوره مبارکه آل عمران که خداوند می فرماید : « وَمَن یَبْتَغِ غَیْرَ الْإِسْلَامِ دِینًا فَلَن یُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِی الْآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِینَ » یعنی هر کس غیر از آن را بجوید ، از او پذیرفته نیست ، نیازی به آوردن کتاب و شریعت ندارند چرا که کامل ترین کتاب و شریعت به دست ایشان می باشد .

3. حضرت عیسی (ع) که از پیامبران اولوالعزم و دارای مقام نبوت است، هنگام ظهور حضرت مهدی (ع) ظاهر خواهد شد و به آن حضرت اقتدا می کند چرا که حضرت عیسی پیامبر اولوالعزم بوده اما به مقام امامت منصوب نمی باشند و طبق استدلال هایی که بیان شد ، امامت بر نبوت برتری دارد و حضرت عیسی (ع) به حضرت مهدی (عج) به عنوان امام ، اقتدا خواهند کرد . {2}

4. هر چند حضرت عیسی (ع) به حسب ولایت تشریعی افضل است، ولی حضرت مهدی (ع) در ولایت تکوینی افضل است و از این جهت بر پیامبران حتی حضرت عیسی که یکی از پیامبران اولوالعزم است برتری دارد. شاهد این مطلب پیروی حضرت موسی (ع) از حضرت خضر (ع) است که در چند آیه از قرآن کریم بیان شده است ؛ در این آیات آمده است که حضرت موسی (ع) که صاحب شریعت و مقام رسالت و نبوت بود ، از عبدی از عبادالله که دارای علم لدنی بود و کتاب و شریعتی نداشته است (حضرت خضر ع ) درخواست می کند که او را به همراهی خودش بپذیرد و آنچه را که خودش می داند به او تعلیم دهد، و چنانچه در آیات 65 و 66 از سوره مبارکه کهف مشاهده می شود که خداوند می فرماید :
« فَوَجَدَا عَبْدًا مِّنْ عِبَادِنَا آتَیْنَاهُ رَحْمَةً مِّنْ عِندِنَا وَعَلَّمْنَاهُ مِن لَّدُنَّا عِلْمًا »
« قَالَ لَهُ مُوسى هَلْ أَتَّبِعُك عَلى أَن تُعَلِّمَنِ مِمَّا عُلِّمْت رُشداً »
و از واژه « تبعیت و پیروی » استفاده شده است ؛ در واقع با استدلال هایی که بیان شد ، در این زمان ، حضرت موسی (ع) از فردی که دارای ولایت تکوینی و علم لدنی بوده است ، پیروی کرده و اشکالی بر آن وارد نمی باشد .

منبع:وبلاگ احکام شرعی


طبقه بندي : توسط : در دوشنبه سیزدهم آذر ۱۳۹۶
نویسنده : بازدید : 0 تاريخ : يکشنبه 24 دی 1396 ساعت: 16:30
برچسب‌ها :
اخبار و رسانه هاهنر و ادبیاترایانه و اینترنتعلم و فن آوریتجارت و اقتصاداندیشه و مذهبفوتو بلاگوبلاگ و وبلاگ نویسیفرهنگ و تاریخجامعه و سیاستورزشسرگرمی و طنزشخصیخانواده و زندگیسفر و توریسمفارسی زبان در دیگر کشورها